Vuosi ilman uusia vaatteita

“Maailma hukkuu tavaraan ja vaatekaapit pullistelevat käyttämättömistä vaatteista. Ompelijat raatavat hikipajoissa ja kaatopaikat täyttyvät tekstiilijätteestä.

Tehdään nyt yhdessä ympäristöteko: ei osteta vuoteen mitään uusia vaatteita kaupasta, vaan käytetään vanhoja, ostetaan kirppareilta ja lainataan kavereilta. Ja koska hätä ei lue lakia, sallittakoon jokaiselle kolme poikkeusta säännöstä (kovimmat pärjää tietty ilman apua). Niin ja kengät lasketaan myös mukaan haasteeseen! Alusvaatteiden ja sukkien suhteen sen sijaan saa tehdä poikkeuksen.”

Vuosi ilman uusia vaatteita on Facebookissa toteuttamani some-kampanja, jonka tarkoituksena on kiinnittää ihmisten huomio kulutuskulttuurin ongelmiin ja muuttaa maailmaa askel ekologisempaan suuntaan. Vuodesta 2014 lähtien järjestetty kampanja on saavuttanut suuren suosion, kerännyt paljon mediahuomiota ja saanut monet muuttamaan kulutustottumuksiaan ekologisempaan ja eettisempään suuntaan.

Facebook

Siivouspäivä

Siivouspäivä on kirpputorien ja kierrättämisen ystävien uusi juhlapäivä. Vuoden siistein festivaali muuttaa kaupungit ja naapurustot isoiksi kirpputoreiksi ja markkinoiksi. Kuka tahansa voi kaupata tavaroitaan kaduilla, pihoilla tai kodeissa ja shoppailla itselleen päivän parhaat löydöt. Tapahtuma houkuttelee kaduille satoja tuhansia ihmisiä ympäri Suomen ja myös ulkomailla.

Siivouspäivän idea on tehdä kierrättämisestä helppoa sekä luoda elävää ja vastuullista kaupunkikulttuuria. Siivouspäivällä ei ole virallista järjestäjää, vaan jokainen tapahtumaan osallistuja on oman tapahtumansa järjestäjä. Jokainen on myös vastuussa omien jälkiensä siivoamisesta. Osallistujat voivat ilmoittaa myyntipaikkansa tapahtuman nettisivujen kartalla.

Ensimmäisen kerran Siivouspäivää vietettiin toukokuussa 2012. Alkunsa idea sai Pauliina Seppälän Facebook-postauksesta, jossa kaipailtiin tällaisen tapahtuman perään. Oli selvää, että tällaiselle päivälle olisi tarvetta ja niinpä alkuvuodesta 2012 joukko ideasta innostuneita ryhtyi sitä tekemään.

Alkuperäinen ajatus oli seurata joidenkin muiden kaupunkien mallia maailmalta ja antaa ihmisten kantaa tavarat kaduille, joista kuka tahansa voisi ne poimia ja lopussa jäteautot tyhjentäisivät kadut. Siitä kehitimme idean kevyempää ja asukaslähtöisempään suuntaan: katujen ja puistojen jättämisen siistiin kuntoon hoitivat myyjät itse, mutta järjestimme kuitenkin ympäri Helsinkiä kierrätyspisteitä, jonne ylimääräiset tavarat saattoi viedä. Kaupungilla ei loppujen lopuksi ollut mitään osaa tapahtumassa, mutta se antoi ensimmäisen kerran jälkeen hyväksynnän tapahtumalle ja uudelle tavalle järjestää kirpputorifestivaali.

Nykyään Siivouspäivä järjestetään kaksi kertaa vuodessa, viikon 21 lauantaina ja elokuun lopussa. Alussa Siivouspäivän takana ei ollut varsinaista järjestäjätahoa, sillä vasta ensimmäisen tapahtuman jälkeen perustimme yhdessä Yhteismaan, joka otti tapahtuman nimiinsä.

Siivouspäivän kotisivut

Facebook

Parkkipäivä

Kuvittele – jos autoja olisi vähemmän, miten paljon enemmän tilaa meillä olisi? Mitä kaikkea parkkiruudun kokoisessa tilassa voikaan tehdä? Parkkipäivän idea on antaa ihmisten kuvitella, mitä kaikkea olisi mahdollista tehdä tilalla, joka on nyt autojen sekä niiden parkkeeraamisen käytössä. Esikuvansa Park(ing) Dayn tapaan parkkipaikat “vallataan” yhden päivän ajaksi installaatiolla, performansseilla, musiikilla, kuvataiteella ja muilla hauskoilla tavoilla. Ohjelma on suurimmaksi osaksi osallistuvien ihmisten itse tuottamaa. Järjestimme Parkkipäivän vuosina 2012 ja 2013 yhdessä Yhteismaan ja Ilmastoinfon kanssa.

Facebook

Ei laiteta pakasteita pieneen pussiin, kiitos

“Laitetaanko pakasteet pieneen pussiin?”, on kysymys, joka ärsyttää monia kassalla. Miksi ihmeessä ne pitäisi laittaa? Kuitenkin moni niin tekee, koska asiaa kerran kysytään. Maailmassa tuotetaan kuitenkin turhaa muovijätettä liikaa ilmankin. Niinpä tein keväällä 2014 Facebook-sivun nimeltä Ei laiteta pakasteita pieneen pussiin, kiitos saadakseni tähän lopun. Sivustolla paitsi haettiin loppua pussien turhalle käytölle, myös haluttiin kertoa ihmisille muovijätteen ongelmista sekä tuoda muutenkin ilmi nykyisen kulutuskulttuurin ongelmat ympäristölle. Siinä onnistuttiinkin, sillä sivusto sai nopeasti yli 10 000 tykkääjää ja asia paljon medianäkyvyyttä. Ja katso! Monet kaupat lopettivat kysymyksen kysymisen – ja jotkut alkoivat myös itse kampanjoimaan muovijätteen vähentämiseksi.

 

Facebook

 

Better Prints

Maailma on täynnä vaatteita ja kasseja, joita kukaan ei halua käyttää. Mutta ne on kuitenkin jo kerran tehty, joten miten niistä saisi enemmän irti? Tietenkin tekemällä niihin paremmat printit.

Ajatus käytettyjen vaatteiden tuunaamisesta uuteen uskoon oli pyörinyt mielessäni pidempään ja kun lähdimme Pohjoismaihin SIC! on Rails -matkalle, oli loogista tehdä myös matkan aikana jotain hyödyllistä ja ryhtyä puheista tekoihin. Kaduilla järjestetyissä Better Prints Without Borders -työpajoissa kuka tahansa voi painaa itselleen t-paidan tai kassin ”Without Borders” tai ”No borders” -tekstillä englanniksi tai paikallisella kielellä. Osallistujille ilmaisia työpajoja on tähän mennessä pidetty Göteborgissa, Helsingborgissa, Malmössä ja Kööpenhaminassa.

Better Prints oli osa myös Yhteismaan ja Tatsi ry:n Valtaajat-projektia, jossa parin viikon mittaisella kurssilla työttömät nuoret saivat perehdytyksen painotekniikoihin, suunnittelivat omat printit ja painoivat ne.

Facebook